Hogyan neveljünk BOLDOG gyermekeket?

Felelős Szülők Iskolája

Menni, látni, érezni és tapasztalni…- Alsó- Ausztria gyerekkel

Többet ér a gyerekkel utazni, mint az évszámokat bemagolni

2018. augusztus 27. - MoniLisa

Ha Rómában élsz, élj úgy, mint a rómaiak  – szól a közmondás, amit vallok és minden egyes családos kiránduláson, utazáson megtapasztalom, hogy ezt így is kell. Ezúttal a természeti szépségeiről is híres Ausztriát barangoltuk be kis bakancsos túrákkal.  Elmenni a helyi piacra, megkóstolni a farmon készült sajtot, kolbászt, szemlélődni és megélni a változást. Megmászni a hegyeket, túrabottal, felkészülni, együtt tervezni, térképet böngészni, és amit csak lehet a helyiektől megkérdezni, eltanulni.

A térkép csak a viszonyítás miatt kell

A családommal Alsó-Ausztriában nyaraltunk és biztos vagyok benne, hogy a gyerekeim jobban megértették a hegyek tiszteletét, a vonzó mégis embert próbáló hegycsúcs támadás után a kitartás fogalmát, mint bármely tanórán. Szemlélődtek, zsigerileg ivódott beléjük a német nyelv – bár nem tanulták -, a kedves gasthause pincérek biztatására, már a harmadik napon bátran használták azt. Tanulmányozták a térképet, fejből tudták az összes hegycsúcs magasságát, a magashegyi Szalamandra vasút menetidejének hosszát és figyeltek. Számoltak és terveztek, a napi menetrendet, a megfelelő mennyiségű szendvicset, pakolták saját túratáskáikat. Észrevétlenül tanultunk, játszottuk és imádtuk az osztrák hangulatot.

Tervezni, együtt

Tanultak élni, felelősséggel maguk és mások iránt, közben felfedezték a magyar és osztrák szokások közötti különbséget. Normálissá vált számukra, hogy reggel a bocik kolompjának hangjára keltünk, hogy a túrabot és esőkabát nélkül nem indultunk neki a hegynek és hogy a fárasztó kaptatók nehezek, de megéri küzdeni, mert a látvány mindenért kárpótol. Amikor a csúcson vagy, akkor a megtett út már a múlté és büszkén állsz ott és szemléled a csodálatos a hegyeket. Kristálytiszta levegő, kedves, nem tolakodó vendéglátás, pont annyi és pont úgy, ahogy kellemes.

A családi nyaralásunkból öt napot Alsó- Ausztriában töltöttünk, igen közel a magyar határhoz, Würflachban, ahol egy farmon laktunk. Lovak, tehenek, tyúkok,  egy gazdaság közepén, ahol szorgalmas osztrák vendéglátóink minden reggel csodálatos terülj, terülj, asztalkájával indul a napunk. Isteni péksütemények, saját készítésű almalé és sonka.

Fel a hegyre - családegyesítő, komfortzóna kibillentő program

Hihetetlen, de mindössze háromórányira Budapesttől már az Alpok csodái várnak, a 2075 méter magas Schneeberg, az Alpok legkeletibb kétezrese, ami jó esetben már a Fertő-tótól is látszik. Ide, Ausztria egyik legmagasabb tengerszintre felkapaszkodó magashegyi vasútjával, a Szalamandra vasúttal juthatunk fel. Igen népszerű kirándulóhely, ahol nem mellesleg nyáron igen kellemes hőmérséklet fogad.  A vonat fogaskerekek segítségével kapaszkodik fel a hegyre, ahol a mindösszesen 40 perces vonatút során lélegzetelállító panoráma tárul elénk, míg a célállomáson hegyi játszótér, Erzsébet királyné tiszteletére épített kápolna és számtalan hütte kínál felüdülést.  A vasútállomás 1885 méteren ér célba, itt már csak rajtunk múlik, hogy bevállaljuk-e a csúcstámadást, ami körülbelül, gyerekes üzemmódban kétszer másfél óra és némi csokoládés energia bedobás és lelkesítéssel kísérve teljesíthető.

Csúcstámadás - Ne add fel, de ha kell engedd,hogy a saját tempójában jöjjön!

Az impozáns sziklapiramist, a Schneeberg legmagasabb pontját, a 2076 méteres Klosterwappent könnyű hegyi túra keretében mászhatjuk meg a több mint százéves, rendkívül népszerű fogaskerekű vasút hegyi állomásától kétszer 280 méter szintkülönbséggel.  A célba jutás eufórikus élmény és igencsak motiváló a gyerkőcöknek. És igen, közben nálunk is volt, "nem bírom tovább", "én itt leülök és megvárlak Titeket", "fáj a lábam" és "elfáradtam" - de újratöltöttünk és hagytunk némi pihenőt is, saját tempóban haladtunk.

A természetjárás és a hegymászás hobbijába érdemes már kisiskoláskorban belekóstolni, nyilván az életkornak megfelelő terheléssel. Itt még nincs vagy csak minimális az izomláz, a komfortzóna sokkal könnyebben tágítható, hiszen a gyerekek ösztönösen másznak, ha kell, kúsznak a cél felé. Az osztrák kirándulóhelyek tiszták, jól felszereltek és egyértelmű jelzésekkel ellátottak, úgyhogy eltévedni képtelenség még a gyerekeknek is.

Az út lenyűgöző volt, mohás, tőzeges rétek, kopár sziklák, a völgyek között vonuló tehéncsordák és a csúcs. Itt lehet természetismeretet, földrajzot tanítani, amikor felhőkkel vagy egy magasságban. A csodálatos az, hogy itt nem is kell verbálisan tanítani, mert mindannyian a saját receptoraink által értjük meg a hegyet, a magasságot és mélységet.  Sokat beszélgettünk a magas hegyek között gyorsan változó időjárásról, mert a szikrázó nap, szél és borult idő is a repertoárban volt. Széldzseki, napellenző, naptej, de még a fejünket sokszor védő sapka, kendő is elő-előkerült körülbelül 20 perces váltakozással.

A varázslatos Myra vízesés

Alsó-Ausztria számtalan családi programja közül hasonlóan nagy élmény volt a Myra vízesés kiránduló útvonalait végig járni a hegyi patakok tiszta vízével, a hatalmas friss, zöld tisztásokkal, a sziklaormon ágaskodó kereszt elérésével. A Myra vízesés egy igen jól kiépített természeti látványosság, ahol hidakon, sziklákon felkapaszkodva, a hömpölygő vízesések felett egyensúlyozva gyönyörködhetünk ebben a szépségben. A hegyről lezúduló víz ereje, hűsítő szele a nagy nyári melegben fürdőzésre hív, gyermekekkel lévén esélyünk sem volt ezt megúszni, de persze nem is akartuk igazán. Egy kis lábpancsikolás mindig bele kell, hogy férjen a túrába, mert nincs is jobb, mint a patakparton elmajszolni az elemózsiát, vagy inni egy finom italt.

A Myra vízesés és a környező túralehetőségek családi kirándulásra kiválóan alkalmas hegyi terep jól kitáblázott útvonalakkal, játszótérrel, kilátással. Érdekes volt megfigyelni az őshonos virágokat, erdei páfrányokat, a víz formálta teknős, krokodil és egyéb formájú sziklákat.

Bátran lépj ki a sziklák fölé is

Lélegzetelállító dologra vállalkoztunk a Hohe Wand családi és szabadidős paradicsomban, ahol egy üvegaljú hídon, a sziklák felett lépkedve küzdöttük le a mélységtől való félelmünket. A Hohe Wand platójának meredeken leszakadó keleti oldala peremére épült az acélból készített kilátóterasz, mély érdekes kialakításával méltán kihagyhatatlan programpont volt. A háromszög alakú építmény több méterre kilóg a 120 méter mély szakadék felé, ráadásul padlója rácsos, így tényleg olyan érzésünk van, mintha a mélység felett szabadon lebegnénk.

A Skywalk igazi adrenalin bomba, a tériszonyosok rémálma, a kilátás a platformról egészen elképesztő, szó szerint a lábunk alatt terül el az iszonytató mélység, térképszerűen rajzolódik ki a táj, a kis falvakkal, zöld mezőkkel, erdőszigetekkel és nem is olyan messze a Schneeberggel. Miután itt elrévültünk, meglátogattuk a vadasparkot és túráztunk is, de a legmaradandóbb élmény kétség kívül a sziklák feletti „lebegés” volt.

Miben mérhető az osztrák boci, a lila Milka, vagy épp a hóhatár a hegyekben?

A fiaim előszeretettel nézegették a telefonon a tengerszint mérőt, mikor hány méteren vagyunk, itt még magas törzsű fenyőerdők vannak, itt már csak apróbb növények és persze, néha elértük a kopár, sziklás részeket is, ahol valójában már nem volt igazi növényzet. Szemlélődtünk, arról beszélgettünk, hogy vajon hol találnak inni a tehenek, miért olyan vakítóan zöld itt a fű, mitől lehet olyan finom a Milka csoki …. Beszélgettünk, szemlélődtük, Ők is és én is kérdeztem, mert a kíváncsiság, a kérdések visznek előrébb. Sok mindenre választ kapunk, de egy biztos, élmény, vidámság és humor, amivel ezt a pár napot átéltük, miközben új tájakkal ismerkedtünk.

Fedezzétek fel a világot, menjetek és próbáljatok ki minél több dolgot, Ausztriát pedig szívből ajánlom minden kisgyerekes családnak, akik szeretnének varázslatos természeti környezetben, tiszta, szép kirándulóhelyeken járni és a hamisítatlan osztrák hegyi hangulatot kutyákkal, bocikkal és az elmaradhatatlan almaitallal, az Almdudlerrel.

Köszönet a Wiener Alpennek a kirándulások megszervezéséért, a vendéglátásért.

Fotók: Szöllős Gergő alias Szöllő

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.