Hogyan neveljünk BOLDOG gyermekeket?

Élményteli diáknap – avagy a múzeumok iskolába járnak!

2019. május 20. - Felelős Szülők Iskolája

kardosbolondos6.jpg

Mozaik Múzeumtúra iskolai élményprogram egy tanár szemével

A tanításról és iskolai életről az emberek többségének van egy elképzelése és többnyire mindenki ért hozzá, éppen, mint a focihoz ebben az országban. Csakhogy hiába járt bárki iskolába annak idején és homályos emlékeire támaszkodva igyekszik messzemenő következtetéseket és kinyilatkoztatásokat tenni a jelenlegi helyzetről, a gyerekét tanítókról, az iskolában folyó eseményekről, a rossz hír mindenképpen az, hogy ennek a víziónak gyakorlatilag semmi köze a valósághoz. A tanárok szerepe igencsak megváltozott, a diákok számára másként kell élményt szerezni....és hogy erre képesek a múzeumok, ez maga a csoda!

kardosbolondos5.jpgVan egy alapvető tévedés. A tanár csak azért van ott az iskolában, hogy tanítson. Ez a dolga, semmi más. Ez a mondat helyesen ma már így hangzik:,,A tanár eredetileg azért van ott az iskolában, hogy tanítson, de ugyanakkor nevel, krízishelyzeteket old meg(érzelmi, fizikai, családi ügyekben), sőt manapság programszervezőként is tevékenykedik. Mert léteznek témahetek, diáknapok, kirándulások külföldön és belföldön egyaránt. A diáknap pedig önmagában csak és kizárólag a gyereksereg szórakoztatását célozza meg. De próbált-e már valaki egyszerre megmozgatni több száz különböző korú és érdeklődésű iskolást? Emberpróbáló és szinte reménytelen feladat. Nem beszélve a rendelkezésre álló emberi és egyéb erőforrások szűkösségéről.

Kivétel az, ha iskoládba ellátogat a Mozaik Múzeumtúra. Na, akkor könnyebb lesz.

Mert minden tanár álma egy olyan edukációs program, amit úgy állítottak össze a szakemberek, hogy a megadott korosztályt célozza (felső tagozat), játszva, élvezetesen tanít és egy jó ügyet támogat. A Mozaik Múzeumtúra pont ilyen. Ebben az esetben a diákok ízelítőt kapnak a múzeumok által kínált interaktív szórakozási lehetőségekből. A különböző helyekről érkező múzeumpedagógusok félnapos, jól szervezett program keretén belül több múzeum által kialakított helyszíneken bizonyítják be, hogy a múzeumok új és izgalmasabb életre keltek az utóbbi időben.

Hát nem szeretnéd elérni, hogy a tanítványaid a múzeum szó hallatán ne tiltakozzanak, hanem azt mondják, rendben, nézzük meg, biztos ez is izgalmas lesz!

kardosbolondos3.jpg

A szigetszentmiklósi Kardos iskola közel 300 tanulója biztosan így reagál majd, miután április 17-én harcalaki kiképzésen vettek részt a pákozdi Katonai Emlékpark jóvoltából, vagy a Magyar Olimpia és Sportmúzeum szakembereivel a magyar sport aranykoráról tanultak. Ugyanakkor egy másik teremben éppen a vadászrepülőgépek világárban mélyedtek el a szolnoki Reptárral, akik a magyar katonai repüléstörténet különböző fejezeteit elevenítették fel és VR (virtuális valóság) szemüvegeken keresztül. Mindemellett tabletek és Kahoot játék segítségével zsidó kiválóságokról is ismereteket szereztek a Zsidó Kiválóságok Háza termében, sőt bepillanthattak Mátyás király palotájába, könyvtárába vagy éppen konyhájába a Magyar Nemzeti Múzeum múzeumpedagógusaival.

img_5376.jpg

Arra sem sokan emlékeztek a kollégák közül, mikor sikerült hat osztálynyi gyereket jókedvű, de fegyelmezett játékra bírni egy tornateremben. A Bajor Gizi Színészmúzeum képviseletében érkezett Elek Ányosnak improvizációs és drámapedagógiai játékokkal sikerült elvarázsolnia a felsős diákokat és ezt elérnie velük. Itt terítéken volt Benedek Elek: Só című meséjének újraértelmezett változata amerikai mozifilmként, vagy éppen Rómeó és Júlia erkélyjelenete és Mátyás király is. Külön említést érdemel, hogy ezt a programot külön felkészülés előzte meg a kijelölt témákban osztályfőnöki segítséggel. Ez sem megy mindig könnyen, hiszen a tananyag mellé nem könnyű bepréselni az ehhez szükséges időt, de a kollégák kifejezetten élvezték a témák játékos feldolgozását. Talán számukra is új színt, ötletet hozott a napi rutinba. Jókedvű, közös munkát mindenképpen.

img_8352.jpg

Az pedig, hogy a Leskowsky Hangszergyűjtemény   jóvoltából a diákok más népek kultúrájának hangszereit szólaltathatták meg örökre nagy élmény marad.

Nem kétséges, hogy az élménypedagógia a legjobb út a gyerekek tanulási kedvének fenntartásához, de ehhez új módszerekre, jól szervezett programokra és megfelelő szakemberekre van szükség. Éppen úgy , ahogy a Mozaik Múzeumtúrát lebonyolítja a Felelős Szülők Iskolája.

Szerző: Fülöp Bea, magyar tanár

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://felelosszulokiskolaja.blog.hu/api/trackback/id/tr3214838254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.