Hogyan neveljünk BOLDOG gyermekeket?

Tanítsunk meg a gyerekeinket gondolkozni!

2018. szeptember 14. - MoniLisa

41788487_1074470126055736_8856874162430410752_n.jpg

A logikus gondolkozás alapja a programozás

Tetszik vagy nem, a számítógép, a programozás és a robotika napi része életünknek. Számos előnyével segíti beteg emberek mindennapjait, „robot orvosok” életmentő műtéteket hajtanak végre, vezető nélküli metró kocsi száguld velünk közlekedési célpontunk felé, hogy csak néhány apró mindennapi dolgot említsek. A gyerekeink – homo informaticusok – olyan, a szülők és tanárok számára néha érthetetlen – digitális nyitottsággal és gondolatisággal születnek, mely képessé teszi Őket arra, hogy gyorsan, hatékonyan sajátítsák el a számítógép nyelvét, a programozást. Nem kérdés, hogy szükség van-e a jól tanított, megfelelő tananyaggal felépített IT oktatásra, a logikus gondolkodás alapjainak elsajátítására. Professzionálisan felépített tananyaggal, tanulási környezettel és a gyerekek személyiségét felemelő, megbecsülő környezetben találkoztunk ezen unikális programozással foglalkozó iskolával, a Logiscoolal. Nyílt napon jártunk és megdöbbenten tapasztaltuk, hogy a gyerekek milyen együttműködően, ügyesen vetették bele magukat a kódok világába, nem kis sikerrel.

 

Érdekes és szükséges!

Az állást kínáló fejvadász oldalakat böngészve több, mint 20 ezer betöltetlen informatikus állást találunk a munkaerőpiacon, igen jó paraméterekkel. A komplexen gondolkozó, programozásban, robotikában jártas fiatalok aranyat érnek. Az a szülő, aki már kisiskolás gyermeke jövőjét szeretné megalapozni biztos, hogy keres arra megoldást, hogy a gyerkőce, okos digitális tartalmat fogyasszon – például a közkedvelt ismeretterjesztő Da Vinci Kids applikációt - illetve ezen továbblépve megtanítsa a programozás alapjaira, az algoritmikus gondolkodásra. A Logiscoolnál, kimondottan a kicsik számára dolgoztak ki egy programnyelvet, melynek lényege, hogy csoportban dolgozva, szakértői moderációval, lépésről lépésre tudnak létrehozni saját játékot, programot, mely sikerélménye már egy 45 perces óra után látható és élvezhető.  

 „Az egyik legfontosabb, hogy megtanítjuk a gyerekeket a logikus, algoritmikus gondolkodásra. Ugyan nem lesz mindenkiből programozó, de nálunk olyan készségeket szereznek meg, amelyek nagyon sok jövőbeli munkaerőpiaci helyzetre is megoldást kínálnak nekik. A cél, hogy logikusan gondolkodó gyerekeket neveljünk, hiszen ez a jövő tudása.– összegzi dr. Breuer Anita, a Logiscool alapító ügyvezetője egy korábbi cikkben.

41859330_1500379570064632_6481591101227532288_n.jpg

Egy életre szóló megoldási kulcs – algoritmikus gondolkodás

Akarva-akaratlan, tudatosan vagy spontán módon alakítunk ki naponta ismétlődő eljárásokat (algoritmusokat), amelyeket lépésenként hajtunk végre. Ezek a folyamatok általában nem tudatosak (bár jó volna, ha azok lennének). Viszont minden tervszerű, átgondolt tevékenységünket algoritmusok mentén éljük, végezzük. Az algoritmusok struktúrát, rendet visznek életünkbe, gondolkodásunkba, tevékenységünkbe. Sok pszichikus energiát takarítunk meg azzal, ha az egyszer már felállított algoritmust alkalmazzuk újra.

Azok a szabályok, amelyeket gyerekkorunkban belénk nevelnek, legyen az matematikai vagy egyszerű hétköznapi szabály, belsőnkké válnak. Megtanuljuk a sorrendet, és követjük azt. A kialakított szabályok, szokások, algoritmusok jelentősége - vagy ennek elmulasztása esetén a "veszteség" - tehát igen nagy. Az algoritmikus szemléletmód állandóságot, stabilitást jelent gondolkodásunkban, tágítja szellemi tevékenységünk körét, célt és formát ad a probléma megoldásának.

A gyerekeknek - akár a felnőtteknek is - fontos, hogy tapasztalataikban, a megoldásra váró feladatokban megtalálják a rendet és az értelmet. Természetes vonzalmuk, késztetésük van a szabályok, algoritmusok alkotására, igyekszenek valamilyen logika szerint gondolkodni. Ez a logikai út - ami szerintünk helyes - a tapasztalatok által nyer megerősítést.

Az algoritmus fegyelmezett gondolkodásra késztet. A lépéseken végighaladva a tanuló értékeli az adott helyzetet, elveti vagy megerősíti saját gondolatát. Minden sikeres lépés és főképpen a sikeres feladatmegoldás erősíti az önértékelést.

Ha a gyerekek nem boldogulnak valamilyen probléma megoldásával, gyakran próbálkoznak a találgatással. Fontos, hogy megmutassuk nekik: a hétköznapi helyzetekkel, főleg a gyakorlati (matematikai) feladatokkal jobban boldogulnak, ha arra algoritmust állítanak fel.

Az oktatásban rejlő algoritmusokat - a nevelés tudatos voltából következően - tervszerűen kell kialakítanunk. Célunk, hogy az elemeire bontott eljárások a tanulókban tudatosuljanak, rögzüljenek, hogy a gyakorlás folytán később egyszerűbb esetekben "eszközzé", rutinná váljanak, bonyolultabb műveleteknél támpontot jelentsenek a probléma megoldására kialakítandó algoritmushoz. A tanulók előtt világosnak kell lenniük az elemeknek, és annak, hogy a lépések "egymásutánisága" (időbeli, téri) szigorú logikai sorrendet követ.

Mindennapi iskolai gyakorlatunkban (az életben) sokszor mondjuk, halljuk:

Gondold végig a feladatot! (Mit ismersz, mit keresel?)

  • Hogyan kellene elindulni?
  • Mi a következő lépés?
  • Hogyan jutottál el a megoldáshoz?
  • Helyes a kapott megoldás?

A fenti kifejezések is azt sugallják, hogy a gyerekek a problémák megoldásában kövessenek egy logikai utat, vizuális ábrát, elgondolt folyamatot.

„A tanulók gondolkodásának fejlesztésével foglalkozó szakkönyvek alig említik az algoritmikus gondolkodást - bár nyílt vagy rejtett formában mindegyikben fellelhető -, mintha nem is tartozna a témához, pedig az emberi gondolkodásra inkább jellemző a tartalomspecifikus, egyes tartalmakhoz szorosan kötődő gondolkodási sémák használata, mint a tartalomtól nem függő műveletvégzés.” (Csapó 1999).

Megbecsülés, elismerés

A budaörsi Logiscool egy igen menő, trendi munkaállomásokkal kialakított, alkotásra ösztönző irodakörnyezetben található, ami már önmagában is inspiráló a gyerekeknek. Saját laptop, kivetítők, átlátható terek és infografikás képek a falon. Ez valóban modern és fiatalos, olyan vizuális környezettel találkoztunk, ami a gyerekek saját világát képezi le.

41869760_329403767628180_2336913343798837248_n.jpg

A nyílt napon 45 perc alatt mindenki saját élményt szerzett, a szülők információkat a képzésekről, a gyerekek pedig életkorúknak megfelelő programozási élményt, játék programozással, együttműködő csoportmunkával. Különösen szimpatikus számomra, hogy a gyerekeket egyetemisták tanítják, akik maguk is ezen fiatal generáció tagjai, könnyebben és közvetlenebbül értenek szót egymással.

A gyerekek a nyílt nap elvégzéséért oklevelet kaptak, amire még most is nagyon büszkék. Fontos az azonnali visszacsatolás, a belső motiváció szinten tartása, hisz ez zajlik a virtuális térben zajló játékokban is. Gamifikálódás, halljuk sokszor a kifejezést, mely megmagyarázza a gyerekek számítógépes játékhoz való vonzódásának bio-kémiai kötődését is. Röviden azt jelenti, hogy a gyerekek egy-egy játékszintet teljesítve, rövid idő alatt érnek el sikert, kapnak új karaktert, pontot és egyben elismerést, mely ugyanazt az örömhormont termeli, mint mondjuk egy sportverseny első helyére való jutás. Lényeg, hogy a gyerekek az elismerésre, a sikerre vágynak, az már rajtunk múlik, felnőtteken, hogy ezt milyen arányban adjuk meg nekik az online és offline térben, itt is, mint mindenhol az egyensúly a fontos.

41840598_299526617502470_2664550379898798080_n.jpg

Egy biztos, az én gyerekeim, Logiscoolos „fesztiválkarszalaggal”, oklevéllel a kezükben borzasztó motiváltan, jó kedvűen jöttek el a nyílt napról, pedig hétköznap este volt. A kocsiban még hosszasan vitatkoztak arról, hogy ki melyik tanfolyamot válassza, hogy mi a menőbb. robotot programozni vagy Minecraftozni? 

Válasszon mindenki kedvére, akár már kisiskolások is mehetnek a Logiscoolba, ha ügyesek vagytok, még kaptok helyet a 2018/2019-es tanévre, irány a jövő oktatása!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://felelosszulokiskolaja.blog.hu/api/trackback/id/tr214242939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.