Hogyan neveljünk BOLDOG gyermekeket?

Virtuális séta a Bűvösvölgyben

2018. június 18. - MoniLisa

20180611_111917.jpg

Ma már mindenki vlogger vagy blogger akar lenni, mert sztárnak és megmondónak lenni menő. Az Endorfint – azaz az örömhormonokat - lájkokkal gyűjtünk, kevésbé a megtett futókilométerekkel, de hol van ebben az egyensúly? ….Mesebeli, mégis mindennapjaink része, hogy kalandozunk az online térben. Képekre, videókra lájkolunk, vagy félénken néha mérges vagy épp dühös emotikont nyomunk egy-egy bejegyzésre. De vajon tudjuk-e, hogy milyen egy valódi hírgyár, mit mond egy kép, ami egy újság címlapjára vagy egy portál felületére kerül, hogy a hírmondó súgógépről olvas és igen, bármilyen filmes hátteret tudnak generálni greenbox technikával. A gyermekeink, a tinik sokszor többet hisznek el a képzelt és „vetített” valóságból, mint hinnénk, ezért fontos megtanulniuk, hogy mi a különbség az álhír és a valóság között, erre szolgál, méghozzá XXI.századi technikával és oktatási rendszerrel a Bűvösvölgy, az NMHH médiaértés központja.

Harsány nevetés, kelléke , jelmezek, kialakuló vélemények, karakterek. Jó látni a tinédzser kölyköket felszabadultan itt, a Bűvösvölgyben. Saját világukba érkeztek, itt minden róluk szól, az Ő nyelvükön, az Ő kommunikációs nyelvükön. Mert lehet, hogy még nem értik azt, hogy story telling, ahogy a szakma mondaná a történet kialakítását, formálását, de Ők ezt instastoryként használják, méghozzá napi szinten copy writert (reklámszövegírót) megszégyenítő profizmussal. Kérdés, hogy tudják- e ehhez kapcsolni, hogy adott témában mi etikus és mi nem, hogy akárkiről , senkiről nem teszünk fel képeket az Ő hozzájárulása nélkül?  Vagy épp mit gondolnak a népszerű focistáról, Ronaldóról, aki mára olyan márkabirodalmat szervezett maga köré, amit érdemes elemezni, tanulni.

A Bűvösvölgy központjában kialakított különböző állomásokon kis csoportokban dolgoznak a fiatalok profin berendezett technikákkal, alkalmazásokkal. Médiaértés oktatók foglalkoztatják Őket, rádiós, híradós, filmes, a képi valóságot, a NET lehetőségeit és a NET kockázatait bemutató helyszíneken.  Megismerkednek a vágással, a hangsávokkal, hírt gyártanak. Persze az is kérdés, hogy mi a hír és ki legyen a műsorvezető? Amikor a csapatban a legnagyobb szájúnak kisorsolják a műsorvezető szerepet kissé meghökken, de mivel manapság szinte minden gyerkőc valóságshowkon és rádiós reggeli magazin műsorokon szocializálódik nem lesz nehéz megugrani a szerepeket. …és pár perc múlva zseniálisan is csinálják.

A híradós helyszínen előre felvett interjúkat, szakértői hozzászólásokat elemeznek, megállapítják, hogy a szendvicses büfé pult előtt könyökölve hiteles-e a tudományos munkatárs véleménye, avagy a képi retorika szabályait követve – ezt akár hívhatjuk egészséges szocializációs tapasztalatnak is – érdemesebb lenne egy könyvtárban, vagy akár iskolában leforgatni ugyanezt az anyagot, ami épp az iskolai IKT eszközök, magyarul okos eszközök használatáról szól. De szóba kerül itt a virtuális valóság, a videojátékok hatása pro és kontra, de a legnépszerűbb téma is a vloggerség. A fiatalok érvelnek és ellenérvelnek, szerepeket osztanak ki egymás között, kooperálnak. Meglepő itt, aki a legcsöndesebb az is aktív, írja a táblára az érveket. A többiek között van hírolvasó, diák, riporter, szakértő… és gondolkodnak, együtt gondolkodnak, olyan témákról, amiben érintettek.

És kedves Olvasó, meglepő, de a gyerekek ebben a környezetben együttműködőek, nyitottak, van véleményünk és akár még egy vitafórumra is alkalmasak lennének.

 20180611_105858.jpg

A Bűvösvölgy nem csak a médiaértést szolgálja, hanem a világban a gyermekeink tájékozódását, hasznos és edukatív játék, amit gondos és alapos előkészítő munkával állítottak össze olyan szakemberek, aki a reklámok, média hatását ismerik gyermekeinkre.

Számtalan kutatás mutatja, hogy a gyermekkori médiafogyasztás, túlzott képernyő használat miként rombolja le gyermekeink kreativitását, növeli agressziószintjüket. Számtalanszor nem is tudjuk, hogy mit ért a gyerekünk a TV-ből? A netfüggés és számítógépes függőség igen sok rossz élettani hatással bír kamaszainkra. De azt is lássuk, hogy a digitális kompetenciák nélkül nem lehet már ma érvényesülni. Az okos telefonok, a számítógépek és a médiát lehet és érdemes okosan használni, olyan képzéseken, táborokban részt venni, ahol szakértők tanítják meg gyermekeinknek a net KRESZ szabályait. 

Több jó gyakorlat is van, hosszú évek óta sikeresen működő Logiscool iskolákban és nyári táborokban képzett pedagógusok tanítják a gyerekeket robotikára, programozásra, fejlesztik digitális kompetenciáikat, ami mindamellett, hogy nagyon élvezetes, hasznos is.

Több olyan oktató, ismeretterjesztő alkalmazás is rendelkezésünkre áll, amivel a gyermekünk belső kíváncsiságát felkelthetjük és a lövöldözős játékok helyett akár a nyári nyaralás hosszú utazásán is vidáman beszélgethetünk kísérletekről, földrajzi felfedezésekről, ilyen például a Da Vinci Kids applikációja, mely letölthető.

A Bűvösvölgyben ingyenesen működő központban az iskolai csoportoknak szánt helyek szinte percek alatt betelnek, de aki szemfüles még talál néhány helyet a nyári táborukban, ami szintén 11-14 éves tiniknek hirdettek meg. Aztán tessék felkészülni, azoknak, akik kiskamaszokat nevelnek, mert kérdezni fognak, egy ilyen képzés, tábor után pedig pláne és ciki lenne, ha épp a szülő nem tudná azt, hogy mi az a vloggerség, milyen a jó instastory és milyen felületen trendi jelen lenni és ciki nem tudni azt.

 20180611_105526_0.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://felelosszulokiskolaja.blog.hu/api/trackback/id/tr5414056002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.